Enda et avsnitt...

lørdag, juni 04, 2005

Tilhenger av Gud..

Andakt i Gjesdal menighetsblad

Hva gjør deg til en tilhenger? Når jeg valgte et engelsk fotballag til å holde med som liten gutt, så ville jeg ikke være en medgangssupporter, og valgte dermed ikke serieleder Blackburn, men jeg valgte Aston Villa som da lå omtrent midt på tabellen. Jeg ble en tilhenger fordi det var sånn det skulle være med gutter på den alderen jeg var i da. Det holdt kanskje nesten et år, og det uten at jeg så en eneste Aston Villa kamp.

Jeg tror en tilhenger er en som vier noe av eller hele livet sitt til det en er tilhenger av. Vi ser på jenter som er fans av skuespillere eller musikkstjerner og som henger opp plakater, kjøper dagbøker, melder seg inn i fanklubber, går på konserter, laster ned på musikk, eller drømmer om å få møte sitt idol. Vi gutter er ikke så ulike dessverre, enten vi er fans av fotballag, eller biler, eller musikkhelter.

Hvorfor blir vi tilhengere av noe? Jeg tror det har med identitet og miljø å gjøre. Når en vier deler av livet sitt til noe, så preger det livet, det blir en del av vår identitet. Samtidig vil miljøet være med å bestemme hva du skal være tilhenger av, for du blir sjelden tilhenger av et engelsk fotballag med mindre du har kamerater og slektninger som er tilhengere allerede. Jeg tror vi blir tilhengere fordi det skaper tilhørighet til noe. Om du var tilhenger av noe, ville du holdt det helt for deg selv og verken funnet andre tilhengere eller fortalt noe andre om det? Det tror jeg ikke. Og vi er sjelden tilhengere av noe som gjør oss upopulære.

Hva har dette med Gud å gjøre? Klart det går an å være tilhenger av Gud og vie deler av eller hele livet sitt til Gud. Spørsmålet er hvorfor og hvordan? Her er vi tilhengere av det vinnende lag, for Gud har vunnet over det onde da Jesus døde på korset og vi kan være tilhengere av Gud fordi han allmektig og god. Det som er farlig er å bli tilhenger av kristendom - en tilhenger som er mer opptatt av hvordan vi skal være som kristne, og gjøre ting som kristne - fremfor å bygge videre på sitt eget forhold til Gud. Jeg hadde selv en periode der jeg var mer opptatt av å kritisere andre for måten å gjøre ting på, enn å faktisk vokse som kristen selv.

Hva tenker så Gud? Det å være tilhenger av Gud, handler ikke bare om å være supporter, men også en spiller. Når Gud gjør sin gode gjerning blant mennesker bruker han mennesker. Vi trenger et lag som spiller, noen som gjør de gode gjerningene, som leder folk til frelse, som tar seg av andre mennesker som trenger det, som ber for de syke, som er tilstede for det Gud kaller dem til. Men vi trenger også supporterne på tribunen, som ber for og gir til dem som er på banen, som kan stille opp og som kan motivere. Og Gud vil ha tilhengere gjennom motgang, når det ser ut som vi skal tape, når det aldri er noen som blir frelst, når det oppstår konflikter og vi opplever press fra verden.

Men også tilhengere kan svikte. På Jesu tid så vi folkemengden som snudde sitt rop fra ”Hosianna” til ”Korsfest ham” eller på disipler som sviktet og forlot Jesus de siste timene før korset. En tilhenger som har sviktet, trenger ikke gi opp, men be om tilgivelse. Å være tilhenger av Gud, handler ikke bare om å tro på Gud, men også at Gud har tro på deg. Og Gud vil gjerne gi deg en ny sjanse til å være hans barn.

Så hovedpoenget; noen ganger er vi supportere, noen ganger er vi spillere, men vi gjør det for Gud. Gud trenger tilhengere som tror, og som tar et standpunkt for Gud, og som gjør det Gud kaller til. Gud vil vi skal bli avhengige av ham, og begynne å gjøre ting som ikke kan lykkes uten at Gud er med. Og så til slutt skal vi få være med i finalekampen. Den siste kampen mot det onde i verden. Og vi skal vinne.